Gabriele Moroni RIVISTA “MUSICA”, marzo 2022 Recensione CD MONOLOGHI PETRASSI CD TACTUS
“Il bravissimo Arcadio Baracchi, tra i migliori interpreti italiani della musica di oggi per flauto, affronta un brano eloquente, SOUFFLE per tre tipi di flauto ( in do , in sol e ottavino ) che consentono pertanto al compositore di sfruttare una grande estensione: il suono si trasforma in un respiro che varia d’intensità, Baracchi suona suoni singoli limpidi e frasi con grande pulizia, oscilla tra suono e rumore e, cosa non facile, ottiene una omogeneità timbrica come se lo strumento fosse lo stesso nei diversi registri. “
Todd Gorman
American Record Guide, luglio 2023
Arcadio Baracchi plays a modern flute with a vibrant tone and sonorous, lyrical style from the bottom to the top of its range. …At the piano Loris Di Leo sounds harp-like… Their coordination is superb and their exploration of the conventions of the middle decades of the 19th Century is apt, stylish, and most enjoyable. © 2023 American Record Guide –
Todd Gorman
American Record Guide, luglio 2023
Arcadio Baracchi suona un flauto moderno dal tono vibrante e dallo stile sonoro e lirico dal basso all’alto della sua gamma. …Al pianoforte Loris Di Leo suona come un’arpa… La loro coordinazione è superba e la loro esplorazione delle convenzioni dei decenni centrali del XIX secolo è appropriata, elegante e molto divertente. © 2023 Guida ai dischi americani
Todd Gorman AMERICAN RECORD GUIDE, January 2016 [ TACTUS – CD PARAFRASI DELL’800 ]Baracchi plays with excellent control, superb technique, and a beautiful sound. From the piano, Trovato’s support offers just what is needed, with imagination, variety, and long stretches of patience. © 2016 American Record Guide Read complete review on American Record Guide
Luisc Bacalov: ( CD Tango Suite ) [ EMA RECORDS – CD TANGO SUITE ] ” …….artista virtuoso con un bellissimo suono e un vibrato saggiamente duttile che non disdegna d’incorporare nel suo stile esecutivo sonorità novecentesche della musica contemporanea, del jazz e del rock. “
Catalogue No.: 0015033KAI – EAN Code: 9120040731199
The preference for the flute (and the CD at hand is devoted to compositions for flute from 1965 to 2010) seems more of a surprise. The most obvious explanation is Lombardi’s encounter with flutists whose artistry inspired him to compositions for this instrument: Mario Caroli and Arcadio Baracchi who premiered Flatus as individual pieces and as a cycle, respectively; Eckart Altenmüller (a Renaissance man dedicated to neurobiology, music medicine, and the flute) who can be linked to Echo de Syrinx, a piece that pays homage to Debussy. But most notable of all in this context is Roberto Fabbriciani whom Lombardi met in the mid-1980s and who premiered many of Lombardi’s flute compositions. . (The second of Sei Bagatelle is dedicated to him, as is the Nel vento con Ariel, a work closely related to the opera Prospero.).
Miller, Tess. Flutist Quarterly – The Official Magazine of the National Flute Association; America Chicago Royal Oak, Mich. Vol. 41, Fasc. 4, (Summer 2016): 65.
“……………., la performance di Baracchi su questo CD cattura l’essenza di queste parafrasi d’opera splendidamente, con uno spirito di luminosità che è al tempo stesso delicato e fluido. La traccia finale è un’opera di flauto solista creata per il bicentenario di Verdi nel 2013. È un ciclo di variazioni, “ognuna in una tonalità diversa.” Le esibizioni virtuosistiche in questo lavoro riflettono uno stile di gioco più moderno: ci sono tecniche percussive e strutture ritmiche composte. Verdi sarebbe onorato di sapere che la tradizione della sua influenza operistica continui a regnare.” Tess Miller
Nato nel 1974, fiorentino si è diplomato a 17 anni presso il Conservatorio L. Cherubini di Firenze iniziando giovanissimo a esibirsi. Conta al suo attivo centinaia di concerti in recital, come solista con orchestra, in gruppi da camera e ensemble e il suo repertorio spazia dal periodo antico e classico, al jazz alla sperimentazione moderna e contemporanea. Per il suo perfezionamento ha seguito le lezioni in Italia e all’estero di flautisti come Angelo Persichilli, Glauco Cambursano, Massimo Mercelli, Maxence Larrieu , Stefano Bet, Michele Marasco, Nikolaus Delius, Reen De Reed, Robert Dick, Roberto Fabbriciani, Severino Gazzelloni, Thies Roorda, conseguendo il diploma dell’Accademia Internazionale Incontri col Maestro di Imola, il diploma Triennale con Michele Marasco A.M.F., Diploma Musica Contemporanea Scuola di Musica di Fiesole e l’Advanced Certificate della Royal Academy of Music di Londra. E’ risultato vincitore in concorsi nazionali e internazionali fra i quali il Rovere D’oro, Internazionale Tortona, Internazionale Pietra Ligure ect. Ha cominciato la propria attività concertistica a 12 anni suonando in duo con R.Fabbriciani, da allora ha suonato spaziando dalla musica antica alla contemporanea, sia da solista che in numerose compagini cameristiche. Collabora con M. Damerini, Giuseppe Bruno, Vittorio Ceccanti, Jonathan Faralli, Guido Corti, Ivano Battiston, Hidehiko Hinohara, Alberto Bologni, Giuseppe Bruno, Michel Lomuto, Riccardo Crocilla, Edoardo Catemario, ect. In queste vesti è stato protagonista di appuntamenti delle stagioni del San Carlo di Napoli, del Maggio Musicale Fiorentino, del Teatro Grande di Brescia, della Biennale di Venezia, dell’Unione Musicale di Torino, dell’Accademia Chigiana di Siena, della Radio Svizzera, degli Amici della Musica di Firenze, del Teatro Comunale di Bologna, dell’Istituto di Cultura Italo-Giapponese a Colonia, della Wiener Saal del Mozarteum di Salisburgo e della Leopold Saal di Salisburgo. Ha collaborato con il Centro Tempo Reale, il Centro Studi Musicali F. Busoni, Sinfonica Umbra, Orchestra Citta di Prato,Firenze Lirica, Festival di Spoleto, Orchestra Regionale Toscana, Maggio Fiorentino, TLS Spoleto, Orchestra di Padova e del Veneto e nell’ambito teatrale con la compagnia teatrale di Federico Tiezzi, con Michele Placido, Milena Vukotic, Daria Nicolodi e Ottavia Piccolo e Stefano Massini. Suona come camerista e solista con il Contempoertensemble. Ha inciso per etichette BMG, Sinfonica Carish, Materiali Sonori, EMA Records, NAXOS, ARTS, Curci, Poligram, Tactus, Stradivarius. Collabora con numerosi compositori eseguendo prime assolute anche a lui dedicate, fra cui si ricordano: H. Genzmer, S. Belimov, J. Feld, E. Morricone, M. Davies, F. Vacchi, G. Gaslini, L. Lombardi, A.Guarnieri, J.Palmer, A. Guarnieri, G. Del Vescovo, H.J. Gerung, G. Castagnoli, H. Hinohara, D. Lombardi, R. Mirigliano, Luca Lombardi, Tesei, M. Panni, M. Cardi, G. Cardini, A. Russo, F. Festa, A. Portera, F. Giomi, N.Sani, J.Palmer, V.Sannicandro, Toshio Hosokawa. Di particolare rilievo il progetto coordinato e ideato da M° Daniele Lomabrdi FABULA UT che lo ha visto protagonista con 10 prime esecuzioni assolute di M. Cardi, N. Sani, D. Lombardi, A. Russo, F. Cifariello Ciardi, C. Magnan, M. Panni, G. Cardini, Baggiani, C. Landini, pubblicato nel 2017 con STRADIVARIUS. Fatto solista in numerose occasioni si ricordano l’opera Doglie di V. Sannicandro in prima assoluta al TLS di Spoleto con la direzione di Marco Angius; nel 2014 con l’ORT come flauto basso solista per la prima italiana del compositore TAN DUN per Paper Concert. Ha suonato con la Camerata Strumentale Citta di Prato, Orchestra regionale Toscana, Orchestra teatro Lirico dell’Umbria , Sinfonica Umbra, Orchestra di Padova e del Veneto sotto la direzione di Marco Angius, Piero Bellugi, Steven Mercurio, Lorenzo Parigi, Steven Mercurio, Massimiliano Caldi, Tan Dun, Vittorio Parisi, Carlo Palleschi, Valentina Peleggi, Giuseppe Bruno, Tito Ceccherini ect. Nel 2019 è stato invitato ad eseguire il concerto di Petrassi per flauto e Orchestra con l’Orchestra Sinfonica Siciliana con la direzione di Tito Ceccherini. Ha suonato da solista con Orchestra Sinfonica Siciliana, Sinfonica Umbra, Orchestra ARTES, TLS Spoleto. Uscito nel luglio 2015 il CD per la casa discografica TACTUS con il pianista Andrea Trovato “Parafrasi per flauto e pianoforte sulle opere di G.Verdi” con alcune prime incisioni mondiali di brani virtuosi di autori dell’800: G.Briccialdi, W. Popp, D.Lovreglio, C.Ciardi, P.Furlani. Nel 2016 un CD di musiche di A. Piazzolla per l’etichetta EMA Records in trio con Vittorio Ceccanti e Ivano Battiston con la presentazione del premio Oscar M° Luis Bacalov. Di prossima uscita 3 dischi: per EMA Records con Musiche di Boulez, Dutilleux, Debussy, Bozza, Ph.Hersant; Per EMA RECORDS sonate di J. S.Bach per flauto con il fisarmonicista Ivano Battiston.
Born in 1974, Florentine, he graduated from L. Cherubini Conservatory in Florence when he was 17 years old under the guidance of Roberto Fabbriciani. In parallel he mastered his musical knowledge attending composition courses with Salvatore Sciarrino, electronic music with Lelio Camilleri and musical analysis with Michele Ignelzi. For his specialisation he attended classes with teachers as Angelo Persichilli, Glauco Cambursano, Massimo Mercelli, Maxence Larrieu, Michele Marasco, Nikolaus Delius, Reen De Reed, Robert Dick, Stefano Bet, Severino Gazzelloni, Thies Roorda. He achieved the International Academy Incontri col Maestro in Imola Diploma, the AMF Diploma, the Original Instruments Diploma from Academy of Ancient Music Organ of Pistoia and the Advanced Certificate of the Royal Academy of Music in London. He won national and international competitions including the Tortona International, the Agimus International, the City of Pietra Ligure International Music Competition and the Rovere d’ Oro International Competition. He began his concert career when he was very young ranging from classical to contemporary music and other various musical genres. Both solo and in numerous chamber ensembles, he worked in Italy, Germany, Spain, Romania, Hungary, Japan, Austria, France, Greece, England, Azerbaijan; collaborating with artists as Massimiliano Damerini, Ivano Battiston, Liliana Poli, Jonathan Faralli, Michele Marasco, Edward Catemario, Joseph Bruno, Riccardo Crocilla, Marco Salvadori, Vittorio Ceccanti, Hidehiko Hinohara, Alberto Bologni, Luca Provenzano, Michele Lomuto, Edoardo Catemario. He was present in festivals and concert seasons as San Carlo in Naples, Maggio Musicale Fiorentino, Hudderfield Festival, Brescia Teatro Grande, Venice Biennale, Unione Musicale of Turin, Accademia Chigiana, RTSO, Florence Friends of Music, Bologna Comunale, Wiener Saal Salzburg, Festival Milan Music La Scala Theatre, the Contemporary Festival of Two Worlds in Spoleto, RAI Radio Three Concerti del Quirinale, Flaneries Musicales Reims ect . He collaborated with the Tempo Reale Centre, the Studi Musicali Ferruccio Busoni Centre, the Fiesole Music School. In the theater sector he collaborated with actors as Sandro Lombardi, the director Federico Tiezzi, Giulia Lazzarini, Ottavia Piccolo in a work by Stefano Massini, Milena Vukotic, Daria Nicolodi, Michele Placido and Stefano Massini. He plays as soloist and chamber musician with the Contempoartensemble (with whom he recorded several albums and the soundtrack of the film “Il mestiere delle armi” by E. Olmi winner of the Donatello David) and the Ensemble Elastiko. He recorded albums for labels as NAXOS, ARTS, TACTUS, PolyGram BMG, Sinfonica Carish, Materiali Sonori. He collaborated with many composers as Harald Genzmer, Sergei Belimov, Jindrich Feld, Ennio Morricone, Maxwell Davies, Fabio Vacchi, Giorgio Gaslini, Luca Lombardi, Paolo Furlani, Carla Magnan, Adriano Guarnieri, Ganesh Del Vescovo, Hans Jurgen Gerung, Giulio Castagnoli, Hidehiko Hinohara, Daniele Lombardi, Rosario Mirigliano, Luca Lombardi, Tonino Tesei, Fabrizio Festa, Andrea Portera, Francesco Giomi, Valerio Sannicandro, Toshio Hosokawa, performing premieres (some dedicated to him). Since 2007 he runs the FABULA UT project performing TEN premieres by Mauro Cardi, Nicola Sani, Daniele Lombardi, Angelo Russo, Cifariello Fabio Ciardi, Carla Magnan, Marcello Panni, Giancarlo Cardini, Guido Baggiani, Carlo Alessandro Landini. The project will be published in a short time. Engaged in teaching, he collaborated and taught in Ferrara, Florence and Gallarate Conservatory. Taking advantage of his informative skills, from 2003 to 2006 he designed and conducted a musical transmission on Controradio and from 2004 to 2006 he held a column in the monthly publication “Rosso Fiorentino”. In 2007, again for Controradio and the Maggio Musicale Fiorentino, he was the curator of the lives in the Season “Maggio OFF” with Sara Maggi. He was a member of the board of the following associations: GAMO, Musical Harmonies, Elastiko, Italian Ensemble and the artistic director of the Musical Harmonies Season of the University Elastiko season “Music of Yesterday on our tomorrow … ” He teaches at the Accademia Musicale in Florence.
Todd Gorman American Record Guide, January 2016 Baracchi plays with excellent control, superb technique, and a beautiful sound. From the piano, Trovato’s support offers just what is needed, with imagination, variety, and long stretches of patience. © 2016 American Record Guide Read complete review on American Record Guide
Luci Bacalov: (CD Tango Suite) “……. virtuoso artist with a beautiful sound and a wisely ductile vibrato that does not disdese to incorporate in his executive style the twentieth-century sound of contemporary music, jazz and rock.”
MUSICA, November 2017 Review FabulaUT CD Stradivarius Gabriele Moroni: “Arcadio Baracchi, who performed the songs on different flutes (in C, in SOL, piccolo), is a musician that ranges from the ancient repertoire to the contemporary one, a fundamental experience to face languages with different: remember for example the piece of Panni, a massacring tour de force, without silences, which requires an extraordinary execution technique, the musicality that emerges from the work of hinges, in which the long closing notes of a sentence have a very subtle vibrato that gives breath, a life inside the sound, most of the pieces present in score unusual signs, not codified, which require the ability to decipher and skill to make frequent sounds in the contemporary repertoire but very difficult in the face of such different compositions for style, Barcchi demonstrates the intelligence of the piece, singable skills, extraordinary technique. “
CD KAIROS – Music for Flute by Luca Lombardi – Jürgen Thym
The preference for the flute (and the CD at hand is devoted to compositions for flute from 1965 to 2010) seems more of a surprise. The most obvious explanation is Lombardi’s encounter with flutists whose artistry inspired him to compositions for this instrument: Mario Caroli and Arcadio Baracchi who premiered Flatus as individual pieces and as a cycle, respectively; Eckart Altenmüller (a Renaissance man dedicated to neurobiology, music medicine, and the flute) who can be linked to Echo de Syrinx, a piece that pays homage to Debussy. But most notable of all in this context is Roberto Fabbriciani whom Lombardi met in the mid-1980s and who premiered many of Lombardi’s flute compositions. . (The second of Sei Bagatelle is dedicated to him, as is the Nel vento con Ariel, a work closely related to the opera Prospero.).
Miller, Tess. Flutist Quarterly – The Official Magazine of the National Flute Association;- America Chicago Royal Oak, Mich. Vol. 41, Fasc. 4, (Summer 2016): 65.
“………….Baracchi’s performance on this CD captures the essence of these opera paraphrases beautifully and with a spirit of brightness that is both delicate and smooth.The final track is a solo flute work that was created for Verdi’s bicentenary in 2013. It is a cycle of variations, “each in a different key.” The virtuosic displays in this work reflect a more modern playing style—there are percussive playing techniques and compound rhythmic structures. Verdi would be honored that the tradition of his operatic influence continues to reign.” Tess Miller